Waarom een arts kiest voor een coachopleiding?

Soms moet je veranderen, om jezelf te blijven

Bijna 20 jaar werkte Jacqueline van der Sluijs als kinderarts-neonatoloog in het Maxima Medisch Centrum (MMC) in Veldhoven. Ze verleende zorg aan te vroeg geboren kinderen en zieke kinderen die net geboren zijn. Daarnaast begeleidde ze arts-assistenten in opleiding, was ze gespreksleider IFMS (Individueel Functioneren van Medisch Specialisten) én ving ze collega’s op die betrokken waren geweest bij incidenten met impact. Ook al had Jacqueline jarenlange ervaring en een enorme rugzak aan medische kennis, ze deed ook veel op gevoel. Ze werd ook wel de ‘sociale neonatoloog’ genoemd. Van nature heeft ze namelijk een goed oog voor de emoties van anderen. Zoals de angst van ouders tijdens een gesprek over de onzekere toekomst van hun kind. Jacqueline wilde meer gefundeerd coachen, vanuit wetenschappelijke theorieën en bewezen modellen en technieken, zodat haar buikgevoel ook onderbouwd werd. Zo kwam ze terecht bij de Beroepsopleiding tot Coach en later de opleiding Dieper Coachen bij Alba-academie.

Een goede coach doet ook aan zelfreflectie

Jacqueline bezocht de informatiebijeenkomst van Alba-academie. “Dat voelde als een warm bad. Met mensen die op zoek waren naar hetzelfde, mensen met dezelfde interesse, hetzelfde doel.” Jacqueline schreef zich in voor de éénjarige Beroepsopleiding tot Coach. ”Naast alle theorieën die je leert en het vele oefenen, word je tijdens de opleiding ook geconfronteerd met jezelf. Dat is niet altijd even prettig, maar wel heel leerzaam. Want hoe beter je jezelf kent, des te beter je een ander kunt begeleiden om zijn eigen pad te kiezen. In deze opleiding heb ik niet alleen de basis gelegd voor mijn coachvaardigheden, maar ook voor goede zelfreflectie.” Die zelfreflectie was de eerste aanleiding voor het opzeggen van haar baan.

Een eigen coachpraktijk of coachen in een organisatie?

“De diensten zijn zwaar op een neonatologie afdeling”, vertelt Jacqueline openhartig. “Het is een geweldig vak, maar die nachten doorhalen zag ik mezelf niet tot mijn pensioen blijven doen. Daarnaast merkte ik dat ik niet meer helemaal op mijn plek zat. Dan ga je nadenken over je toekomst.” Het eerste jaar van de beroepsopleiding smaakte naar meer. Jacqueline wilde dieper leren coachen en plakte het tweede opleidingsjaar, dat opleidt tot senior Coach practitioner/counseler, er meteen aan vast. “Het begeleiden van ouders, patiënten en collega medici vond ik het allerleukst. Daar wilde ik meer mee. Misschien ooit een eigen coachpraktijk starten om jonge artsen te coachen, maar daar was het nog te vroeg voor. Ik kon het artsen-vak nog geen gedag zeggen. De opleiding ‘Dieper Coachen’ gaf me nog meer inzicht waardoor ik de knoop definitief doorhakte en mijn baan durfde op te zeggen. Ik ging op verschillende plekken meelopen.”

Coachen van patiënten, ouders en medisch specialisten

Jacqueline werkt nu bij Diabeter in Eindhoven. Hier begeleidt ze kinderen en jongeren met diabetes. “Dit is chronische zorg, waarbij je de patiënt en naasten motiveert om goed voor zichzelf te zorgen. Dit werk heeft meer raakvlakken met coaching. Veel technieken die ik in de coachopleiding bij Alba-academie heb geleerd, kan ik gebruiken in de begeleiding van patiënten en ouders.” Inmiddels is Jacqueline ook trotse eigenaar van een coachpraktijk; vanderSluijsCoaching&Support. Vanuit die rol coacht ze o.a. arts-assistenten in opleiding en medische specialisten, zoals artsen en psychologen.

 

Dieper leren coachen

“Ik heb tijdens de coachopleidingen het meest geleerd van de modellen om ‘de vraag achter de vraag’ te achterhalen. Waarmee je bij iemands diepste motivatie, angst of weerstand komt. Je leert op een dieper niveau te coachen, zodat je de kern van een probleem kunt aanraken en hierop effectief kunt begeleiden. Ook de systemische benadering en het inclusive leadership model zijn me bijgebleven. Ik pas het dagelijks toe in de praktijk. Ik kijk altijd hoe het psychisch, lichamelijk en emotioneel met mijn patiënten gaat en welke invloed de omgeving daarop heeft (inclusiviteit). Ik kijk ook altijd naar het gezin als geheel en welke positie de patiënt/cliënt heeft in het gezin/systeem/organisatie (systemisch). Ik voer mijn gesprekken nog steeds op gevoel, wat ook noodzakelijk is, maar door het stevige fundament dat ik nu heb gelegd met de coachopleidingen, ervaar ik nu ook dat ik op mijn gevoel kan vertrouwen.”

Coachen bij Burn-out

Jacqueline maakt zich wel zorgen over de medische sector. “Collega’s staan onder hoge druk. Corona was een zware tijd. Verpleegkundigen moesten op andere afdelingen werken met onbekende collega’s en taken uitvoeren die ze niet (meer) gewend waren. Dat geeft spanning op spanning op spanning. Daarnaast verhardt de maatschappij. We eisen steeds meer van onszelf. Vooral jonge arts-assistenten hebben moeite alle ballen in de lucht te houden. Ze willen carrière maken, een rijk sociaal leven, voldoende vrije tijd en vakantie, gezond leven en tussendoor nog even een marathon lopen. Steeds meer colle

ga’s, zowel de jonge als oudere garde, krijgt te maken met Burn-out verschijnselen. Zelfreflectie krijgt een belangrijkere rol. Fijn dat het een verplicht onderdeel is geworden in het IFMS”, verzucht Jacqueline. Om deze collega’s te kunnen begeleiden, start Jacqueline binnenkort met de training Burn-out Preventie bij Alba-academie. “Samen met een aantal oud-studenten die ook de beroepsopleiding hebben gedaan. We hebben nog steeds contact.”

Leren mag ook leuk zijn

Jacqueline kijkt tevreden terug op de keuzes die ze in haar carrière maakte. “Dankzij de coachopleidingen, want waarschijnlijk had ik het anders niet gedurfd.” Het grappigste waar Jacqueline aan terugdenkt is de tegeltjeswijsheid die je bij Alba-academie vindt (we verklappen niet wat erop staat en waar je hem vindt, kom zelf maar zoeken). Ze maakte daarom voor alle medestudenten een persoonlijk tegeltje aan het einde van de coachopleiding Dieper Coachen. En alsof het zo moest zijn, kreeg Jacqueline bij haar afscheid in het MMC zelf ook een tegeltjeswijsheid van een arts-assistent. Met de spreuk: Soms moet je veranderen om jezelf te kunnen blijven! “Zo waar”, aldus kinderarts Jacqueline van der Sluijs.

Leave A Comment