Historie

Alba-academie werd in 2003 opgericht door Ien G.M. van der Pol. Op dat moment waren er nauwelijks goede opleidingen voor het nog jonge beroep van professioneel coach. En dat terwijl de behoefte aan coaching binnen bedrijven begon toe te nemen. Vanuit Iens gedrevenheid om haar passie voor het vak over te brengen aan anderen, ontstond Alba-academie. Samen met founding partners Frans Besselink, Jacoba van Egmond, Margje Duursma en Mery de Kievid bouwde zij een kwalitatief hoogwaardige opleiding voor beroepscoaches: de Beroepsopleiding tot Coach Practitioner. Die kwaliteit werd nog eens onderstreept door de verschillende beroepsverenigingen. In 2010 ontving deze opleiding als eerste opleiding in Nederland de internationale EMCC-NOBCO Practitioner accreditatie. In 2017 ontving de opleiding daarnaast ook nog eens de opleidingsaccreditatie van de LVSC.

De Beroepsopleiding tot Coach Practitioner wakkerde in studenten de vraag om méér aan. Er was behoefte aan verdieping van kennis en kunde en specialisatie in opkomende vakgebieden, zoals loopbaancoaching, teamcoaching en organisatiecoaching. Er werden vervolgopleidingen ontwikkeld en specialisatietrainingen zagen het levenslicht. Alba-academie groeide mee met de studenten.

Inmiddels is Alba-academie uitgegroeid tot hét opleidingsinstituut voor professionele coaching en counseling. Opleiders pur sang die met veel liefde hun kennis en kunde overbrengen op anderen die het vak willen leren. Onze missie daarbij moge duidelijk zijn. We willen passie en bezieling terugbrengen in mensen, zodat zij zelf regie kunnen nemen over hun leven of werk. Coaching ondersteunt mensen immers in het nemen van hun eigen leiderschap. En als mensen weer schitteren, kunnen teams en organisaties ook weer schitteren. Als een druppel die de oceaan wordt.

Met Suzanne Smeenge aan het roer vieren we dit jaar ons 15-jarig bestaan en daar zijn we trots op. En in de toekomst? We blijven werken aan de verdere professionalisering van het coachvak. Zo bouwen we aan een masteropleiding waarin alle facetten van het Inclusive Leadership een plek krijgen, werken we in individuele coaching met vroegkinderlijke trauma’s en identiteitsontwikkeling en verbreden we ons opleidingsaanbod met actuele trainingen op het gebied van team- en organisatieontwikkeling. Plannen genoeg!

Visie op het coachvak

Voor ons is het coachvak bij uitstek een lerend vak en dat begint al bij het fundament. Een vakkundige coach heeft een gedegen coachopleiding gevolgd waarin expliciet modellen en instrumenten zijn aangeleerd én aandacht is voor de spirituele en affectieve component binnen een persoonlijke-, werk-, organisatie-, of maatschappelijk context. Inclusive Leadership noemen we dat. Pas als je het fundament hebt gelegd, kun je er verdiepingen op bouwen. Want coaching is een stevige professie. Je hebt een grote verantwoordelijkheid ten opzichte van je coachee. Je werkt immers in de diepte met mensen en kunt een trauma raken. Je moet weten waarom je kiest voor bepaalde interventies, welk instrument je inzet en waarom je dat doet. En omdat je als coach zelf misschien wel het belangrijkste instrument bent, heb je een flinke dosis zelfkennis nodig. Kunnen reflecteren op je professioneel handelen, inzicht in jouw plek als coach en regelmatig je eigen thema’s in de ogen kijken vormen daarmee een rode draad in al onze opleidingen en trainingen. Als coach ben je nooit uitgeleerd en Alba-academie sluit daarop aan met doorgaande leerlijnen in individuele coaching en team- en organisatie coaching. Een leven lang leren? We dagen je uit!

Coaching gaat in onze visie verder dan de gangbare opvatting. We vinden het belangrijk dat je als coach kunt werken tot en met het niveau van zingeving en identiteit, op het grensvlak van coaching, counseling en (psycho)therapie. We zoeken de grens op tussen gezond en ziek, al beperken we ons heel nadrukkelijk tot wat gezond is en leren we studenten om door te verwijzen als zij ziektebeelden vermoeden. Dat geldt niet alleen voor coaches die werken met individuele cliënten, ook binnen teams en organisaties kun je werken met begrippen als identiteit, systemen, gezond & ziek.

Thuiskomen

Thuiskomen is voor ons in meerdere opzichten een belangrijk begrip. Niet voor niets gebruiken we het gedicht ‘Thuis’ van Kees Spiering met grote regelmaat. Het coachfundament is je persoonlijke en professionele ‘thuis’, de stevige bedding van waaruit je kunt werken. De veilige basis van waaruit je je coachee uitnodigt zijn verhaal te doen met alles wat er is, uitdaagt waar het moeilijk wordt en ondersteunt in het ontwikkelproces. Daarnaast bieden we als Alba-academie een thuisbasis aan onze (oud)studenten. Een plek waar ze kunnen zijn, kunnen leren met en van elkaar, elkaar kunnen inspireren, kunnen gaan en weer terug kunnen komen. Een plek waar iedereen welkom is. We verwelkomen je er graag!